Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
24-07-2024
Kawasaki toont ’s werelds eerste motorfiets op waterstof

Op 20 juli 2024 heeft Kawasaki Motors, onderdeel van de Kawasaki Heavy Industries Group, 's werelds eerste openbare demonstratie gegeven van een motorfiets aangedreven op waterstof op het circuit van Suzuka in Japan.

De waterstof aangedreven ICE1-motorfiets is ontworpen als onderdeel van onderzoek dat in maart 2023 gestart is. De motorfiets is uitgerust met een op waterstof aangedreven motor die gebaseerd is op de 998 cc Supercharged vier-in-lijn van de Ninja H2. Het injectiesysteem is aangepast om de directe injectie van waterstof in de cilinders mogelijk te maken en het frame is ontworpen om plaats te bieden aan de waterstoftanks.

Deze waterstof aangedreven ICE-motorfiets rijdt door middel van waterstofverbranding, wat zorgt voor een schone2 uitstoot en tegelijkertijd geeft het de sensaties en het gevoel van een conventionele verbrandingsmotor. Als onderdeel van Kawasaki’s CO2-neutrale initiatief worden er momenteel R&D investeringen gedaan met als doel om een volledig functionerende waterstof aangedreven ICE-motorfiets op de markt te brengen in het begin van de jaren 2030 3.

Kawasaki Motors is een volwaardig lid van HySE4 (Hydrogen Small mobility & Engine technology), een samenwerkingsverband gericht op waterstoftechnologie  welke actief onderzoek doet naar waterstofmotoren, waterstoftanksystemen en brandstoftoevoersystemen om kleine mobiliteitsvoertuigen op waterstof te produceren, waaronder dus ook motorfietsen.

In deze link  is de waterstof aangedreven ICE-motorfiets in actie te zien op Kawasaki’s Autopolis Circuit in Japan. 
 



1 Internal Combustion Engine (ICE) staat voor Interne Verbrandings Motor zoals bekend bij de huidige conventionele verbrandingsmotoren.

2 Tijdens het rijden wordt een zeer kleine hoeveelheid motorolie verbrand, waardoor er een geringe hoeveelheid CO2 vrijkomt.

3 Het tijdstip van (commerciële) beschikbaarheid is afhankelijk van de infrastructuur voor waterstof en de status van wet- en regelgeving in ieder land.
 
4 Een samenwerkingverband opgericht door Kawasaki Heavy Industries, Ltd., Kawasaki Motors, Ltd., Suzuki Motor Corporation, Toyota Motor Corporation, Honda Motor Co, Ltd., en Yamaha Motor Co, Ltd. in mei 2023 met als doel fundamenteel onderzoek te doen naar waterstofmotoren voor kleine mobiliteitsvoertuigen.

Bron: Motoroccasion.nl

Wist u dat: In de motortaal "Lowboy" betekent: Naam voor het frame dat bij de Norton Dominator racer werd toegepast in 1962. Een lage versie van het originele Featherbedframe. Het woog minder en had een kortere wiel­basis. Het Engelse merk Norton ontwikkelde in de herfst van 1949 een frame, dat in april 1950 werd geïntroduceerd. Het Featherbedframe, zo genoemd om de goede afvering, gaf de Nortons die ermee werden uitgerust een uitsteken­de wegligging en uitnemende stuureigenschappen. In hetzelf­de jaar dat de frames werden toegepast behaalde Norton suc­cessen in de Junior- en Senior TT wegraces. Volgens de overle­vering werd de naam Featherbed (= veren bed) bedacht door Harold Daniell, een motorcoureur die na zijn overwinning in de Junior TT opmerkte dat zijn racemachine zo comfortabel stuurde, dat hij erop in slaap had kunnen vallen. Tot de komst van het Featherbedframe hadden motorfietsfabrikanten altijd gezworen bij frames die werden geconstrueerd met behulp van gietstukken en waarin de pijpen met koper aan elkaar werden gesoldeerd. De lastechnieken van 1950 lieten echter toe dat buizen direct aan elkaar werden gelast met siF-brons, dat een relatief lage verhittingstemperatuur nodig had. Het raceframe vond zijn vertaling in een seriegeproduceerde motorfiets voor het grote publiek met de introductie in 1952 van de Norton Dominator, een 500CC staande *twin. Pas in 1967 zou met de komst van de Norton Commando het Featherbedframe wor­den verlaten, al bleef het daarna nog lange tijd de lieveling van de bouwers en berijders van café-racers, voor wie het tot 1970 in produktie werd gehouden. Het Featherbedframe is gastheer geweest voor een grote ariëteit merken motorblokken. Ener­zijds omdat het zoveel ruimte bood, dat elk type motorblok erin paste, anderzijds vanwege de al geroemde legendarische stuureigenschappen die het decennia lang tot de maatstaf voor een goed frame verhieven. Tot op heden gaan nog stemmen op die beweren dat het Featherbedframe onovertroffen is.
© 2000 - 2024 Motoroccasion