1952: Kawasaki KE-1Men levert de KE-1 af, een motorblok dat ontworpen is door Kawasaki Machine Industry, een onderdeel van de Kawasaki Aircraft Company. Men begon aan de ontwikkeling in 1949.
1953: Kawasaki Meihatsu 125 topper
https://cdn.qonnex.nl/Voortvloeiend uit de ontwikkeling van het KE-1 motorblok komt uiteindelijk de KB-5. Deze zou vanaf 1953 de komende tien jaar de aandrijving van diverse 125 cc modellen zorgen. Voorbeelden hiervan zijn de Meihatsu 125-500 en de in 1956 vervaardigde Meihatsu 125 de Luxe. Deze behaalde een topsnelheid van 81,5 km per uur wat in die tijd een snelheidsrecord was. In een in die tijd gehouden test liep het blok zonder enige vorm van onderhoud maar liefst 50.000 kilometer, een uitzonderlijk goede prestatie.
1960: Kawasaki Motors gaat op zichzelfMen start een fabriek separaat van de andere disciplines. De Kawasaki 125 New Ace rolt als eerste van de band.
1961: Eerste Kawasaki in eigen beheerDe eerste volledig in eigen beheer van Kawasaki gemaakte modellen worden de Kawasaki Pet en Kawasaki 125B. Door in de eerste instantie met nieuwe materialen te werken is men in staat om een hightec design mee te geven.
1962: Kawasaki 125B8 is stil en heeft een lange levensduurDe productie van de Kawasaki 125B8 wordt gestart. Een praktische motor door de stille motor en relatief lange levensduur.
1963: Red Tank FuroreDe B8M Motorcrosser beheerst de top 6 (!) van het prestigieuze Hyogo Motorcross toernooi. Men zal in dit jaar alle motorcrossraces winnen die in West Japan worden gehouden. De veldtocht door de met een rode tank uitgeruste crossers krijgt de bijnaam -Red Tank Furore-.
1966: Kawasaki W650De populariteit van de W1 (650 cc; genaamd 650W1 in Japan) in de Verenigde Staten betekent de wereldwijde erkenning als een motorfietsfabrikant om rekening mee te houden.De verkoop van de A1 (250 cc) begint. Het bijzondere is dat deze motorfiets uitgerust is met een luchtgekoelde tweetakt parallelle twin met roterende kleppen waardoor deze uitzonderlijk goed presteert. In de laatste race van de in 1966 gehouden FIM Wereldkampioenschappen finisht Kawasaki's eerste GP racer, de 125 cc KAC Special, als zevende en achtste. In de Japanse kampioenschapskwalificatie komt Kawasaki op een tweede plaats met de A1R (250 cc).
1967: Podiumplaatsen voor KawasakiTijdens de Singapore GP neemt de A7R (350 cc) de eerste en tweede plaats voor zijn rekening terwijl de A1R in haar klasse met de tweede en derde plaats ervandoor gaat. De A3R (125 cc V4) sluit de gelederen met een derde en vierde plaats.
1969: Kawasaki brengt de H1 uit, een kanon van een motorHet Kawasaki kanon genaamd H1, 500SS MachIII in Japan, ziet het daglicht. Deze machine haalt een snelheid van 200 km/h. De bijnaam 'Bronco' voor deze luchtgekoelde tweetakter is geheel op zijn plaats en luidt een tijdperk in.In de 125 cc klasse FIM Wereldkampioenschappen op de weg wint Dave Simmons met onder andere successen tijden de GP van Duitsland en op de Isle of Man TT. Hij rijdt hierbij op een KR-1.
1972: De Z mythe is geboren.De overzeese verkoop van de Z1 wordt gestart (900 cc). Een wat minder brute versie, de Z2 (750 cc) wordt het jaar daarop geïntroduceerd. De Z1, met 's werelds eerste luchtgekoelde DOHC vier-in-lijn blok, is op het moment van introductie de meest krachtige motorfiets die er te koop is. Onder de codenaam 'New York Steak' is er in het geheim vijf jaar aan gewerkt. De verkoop neemt dan ook een enorme vlucht waarbij ook de Z2 in Japan een enorme populariteit geniet. Overzees heerst de Z1 jaren onder het predikaat ' King of Motorcycles'. In Japan wordt de Z2 door motorbladen als nummer 1 gekozen. De Z mythe is geboren.
1978: Z 1300 zes in lijn, genaamd DreadnaughtDe Z 1300 is de grootste motorfiets die men produceert tot op dat moment. Met een zes-in-lijn viertakt DOHC vloeistofgekoeld blok is het een monstermotor! De bijnaam? Dreadnaught. (vrije vertaling: een item dat het grootst in z'n soort is. Motoroccasion redactie.)
1979: Z 400 FX forse verkoophitDe Z 400 FX, voornamelijk bekend onder de Kawakenners als FX, is een verkoophit door de slimme zet om een frame te gebruiken van een motorfietsklasse hoger. Hierdoor krijgt deze motor een forsere uitstraling en neemt deze vier-in-lijner een representatieve plek in op de verkoopstatistieken.De Z 750 FX en de Z250 FX segmenteren de markt verder en nemen in navolging van de Z400 een extra deel van de markt voor hun rekening. De eerste in serie geproduceerde Japanse belt-aangedreven motorfiets, de KZ 440 LTD word speciaal voor de Amerikaanse markt ontworpen. Dezelfde techniek wordt gebruikt voor de Z 250 LTD en Z 400 LTD in 1983.
1980: Z 1000 GP met injectieHet model met de naam Z 1000 GP is het eerste Kawasaki model dat wordt uitgerust met een brandstofinjectie systeem en een oliekoeler. Dit type wordt gebruikt in de Supersport GP.Kawasaki wint de fabriekstitel in de 250 cc FIM Wereldkampioenschappen voor de vierde keer op rij. De machine waar dit aan te danken is is de KR 250. De coureur A. Mang wint de titel in zowel de 250 cc als de 350 cc klasse.
1982: Z 1000 R replica Eddie LawsonDe Z 400 GP, een wat tammere afleiding van de GP machines vindt zijn weg naar nieuwe afnemers. Ook de Z 1000 R is een erg gewild model. Het is een limited edition replica van de machine waarmee Eddie Lawson in 1981 de AMA Superbike wint. Gebaseerd op de Z 1000 J heeft deze machine alle nieuwigheden als een oliekoeler en de nu bekende limegroene kleurstelling. De GPZ 1000 ziet het levenslicht waarbij dit sportmodel is toegerust met DFI (direct fuel injection) en UniTrak vering. De daaropvolgende jaren gaan in de GPZ 750 en GPZ 400 in productie.
1983: GPZ900 motor van het jaarIn 1983 wordt de Z 750 geïntroduceerd, Kawasaki's eerste turbo-charged supersport motoren. De GPZ 900 R wordt ook losgelaten op de wereld in Monterey, California tijdens een persintroductie en een testrit sessie. De eerste Ninja-benaming wordt toegevoegd om de Amerikaanse markt te veroveren. De GPZ 900 wordt een erg populaire motorfiets. Logisch eigenlijk. Om in 1983 rond te scheuren met een max van 250 km/h is toch een niet geringe prestatie. Deze zestien-klepper vier cilinder verdient in veel gerenommeerde motorfietsbladen de benaming -motorfiets van het jaar-.
1984: Vulcan 750 eerste Japanse customKawasaki brengt haar eerste custom-cruiser uit, de Vulcan 750. Deze wannabe zou de eerste zijn in een reeks semi-Amerikaanse modellen waarbij het segment custom-cruiser voor een groot deel door de Japanse merken zal worden ingenomen.Men start ook de verkoop van de KR 250, een replica van de wereldkampioenschapsmotor.
1985: Cruiser met sportblokOm het blok van de GPZ 900 R wordt een nieuwe sport-cruiser gebouwd, de ZL 900 Eliminator. Ook hier probeert men een kruisbestuiving te laten plaatsvinden met cruisertrekjes. De CS (Casual Sports) is een 250 cc motorfiets met een naked-bike uitstraling. Het gebruikt een vloeistofgekoeld DOHC blok. De KDX 200 wordt als enduromotor aan de man gebracht. De (super)sportlijn wordt compleet gemaakt met de GPZ 1000 RX, de GPZ 600 R, de GPZ 250 R en de schermloze FX 400 R.
1986: GPX 750 R, 250 R en 400 R komen op de marktDe GPX 750 R is de eerste supersportmotor met een volle kuip en wordt gelijk met de GPX 250 R en de GPX 400 R op de markt gebracht.
1987: KS-1 en de KS-II begin van de superbike-minibikerageDe in die tijd onwennige KS-1 (50 cc) en de KS-II (80 cc) zijn kleine wendbare eenpitters. Deze nieuwe typen motorfietsen zorgen voor veel onroad- en offroad plezier en kunnen aangemerkt worden als het begin van de superbike-minibikerage.
1988: ZX-10 met 270 km/uAtsushi Okabe wint het Japanse Motorcross kampioenschap voor de tweede maal op rij op een KX 125 R.
Een prachtige machine, de ZX-10 wordt aan het publiek voorgesteld. Deze machine heeft een aluminium E-box frame welke ontworpen is door Kawasaki’s raceteam-engineers.
Met een gewicht van slechts 225 kg en een topsnelheid van 270 km/h doet het menig motorminnend mens likkebaarden. Op dat moment de snelste motor ter wereld. En hé, het is nog maar 1987 hoor. Ook wordt de ZX-4 in Japan in produktie genomen.
1989: ZXR serie in productie, Zephyr 400 meest verkochtDe ZXR serie die uiterlijk een afgeleide is van de Kawasaki racemodellen is geschikt gemaakt voor de weg. De ZXR 750 en ZXR 400 zijn beide de eerste in deze serie van supersport machines die de sporen dragen vanuit de racerij.
De Kawasaki Zephyr (400 cc) wordt in produktie genomen. Met deze ‘basic’ bike willen de jongere ontwerpers bij Kawasaki een ‘echte’ motor maken. De markt reageert heftig op deze wendbare machine en tot en met 1992 is het het meest verkochte 400 cc model.
De opvolgers, de Zephyr 750 en de Zephyr 1000, werden ook goed onthaald.
1990: ZZ-R 1100 als nieuw vlaggeschipHet nieuwe vlaggeschip wordt te water gelaten. De ZZ-R 1100 heeft een geweldig koppel en ‘RAM Air System’, een extra luchthapper voorop de motor die direct naar het luchtfilter loopt voor een sterker gecomprimeerd mengsel. Het is ook de eerste motorfiets met een snelheidsmeter waarvan de schaalindeling tot aan de 320 km/h aangeeft. Voor de komende zes jaar is de ZZ-R 1100 de onbetwiste snelheidskoning.
Uiteraard zijn er ook de lichtere broeders verkrijgbaar genaamd ZZ-R 600 en de ZZ-R 400.
1991: Twee naked bikes, Balius en Estrella, worden geïntroduceerd.Twee nieuwe naked-bikes met de namen Balius (250 cc vier cilinder) en Estrella (250 cc één cilinder) worden geïntroduceerd.
1992: Kawasaki XanthusKawasaki wint de Daytona 200 in de AMA Superbike kampioenschappen en Scot Russell, rijdend op een ZX-R 750, wint de coureurstitel. De Xanthus (400cc) ziet er supersportief uit met zijn innovatieve styling.
1993: Verkoop van de ZX9-R start.Tijdens het FIM Endurance wereldkampioenschap word door Kawasaki racers tijdens de 24 uur van Le Mans gewonnen met een ZXR-7. Dit voor de tweede keer op rij. De 8 uur van Suzuka wordt aan het rijtje overwinningen toegevoegd. De start van de verkoop van de ZX-9R (900 cc) vindt een aanvang. De nieuwe supersport modellen zijn allemaal voorzien van een nieuw aluminium frame.
1994: ZXR 750 R Endurance kampioenVoor de vierde keer op rij wint Kawasaki de fabrieksprijs tijdens de FIM Endurance wereldkampioenschappen. De titel ‘Endurance King’ gaat naar de ZXR 750 R.
1996: GPZ 1100 komt met ABSDe GPZ 1100 ABS verschijnt ten tonele. Zoals de naam al verraad is dit supersport model voorzien van het Anti Blokkeer Systeem. In de serie Zephyr wordt de 400 uitgebracht. De ZXR 1100 is als sport-tour model uitgerust met een aangepaste duozit.
1997: VN 1500 eerste aanzet in Cruiser segmentSuper Sherpa (250 cc) is de naam van een ideale offroad motorfiets die men in dit jaar op de markt brengt. Het gamma cruisers wordt uitgebreidt met de Vulcan 1500. Deze nieuwe American Style motorfiets met een 1500 cc V-Twin blok is de eerste aanzet in de productie van cruisermotoren met een dergelijke cilinderinhoud.
1998: Retro W 650 van Kawasaki komt uitIn dit jaar verrast Kawasaki door een echte Retro machine uit te brengen. Als jongere broer van de W1 wordt de W650 aan het publiek voorgesteld. Een nostalgisch concept met een modern hart.
1998: D-Tracker zet een nieuwe categorie neerAangemerkt als een nieuwe categorie motorfiets komt de D-Tracker van de productieband rollen. Deze vloeistofgekoelde vierklepper heeft veel wat nu valt onder de categorie ‘supermotard’.
2000: Het gifkanon, de ZX-12 R, wordt uitgebrachtHet gifkanon, de ZX-12 R (1200 cc) wordt uitgebracht. Het vlaggeschip van de supersport Ninja serie. Het vloeistofgekoelde 16-kleps DOHC vier-in-lijn PK pakhuis laat menig motorfiets ver achter. Of zoals een Motoroccasion teamlid en net eigenaar van een ZX 12 R, eens zei:” Ik heb moeite met invoegen bovenaan de invoegstrook op de snelweg.” Hij reed toen 180 km/h in de tweede versnelling.
2001: ZRX 1200 en VN 1500 Mean Streak verschijnen ten toneleDe ZRX 1200 is de opvolger van de succesvolle ZRX 1100 en komt uit in drie stijlen;
De halfkuip ZRX 1200 S, de ZRX 1200 R en de naked uitvoering ZRX 1200.
Als navolger van de prachtige VN 1500 Vulcan brengt Kawasaki ons de VN 1500 Mean Streak. Een prachtige motor waarvan de cruiser aangeraakt schijnt te zijn door een sportvinger wat een prachtig resultaat laat boeken.
2002: De ZZR 1200 is de evolutieDe ZZR 1200 is de evolutie van de ZZR 1100 en is volgens de fabriek de combinatie tussen superbike, sport touring en avantgarde styling. Het is in ieder geval een schitterende wendbare tourmotor. Voor de kinderen is er in 2002 ook pret te maken met een Kawasaki door de fabricage van de KLX 110, een kindermodel enduro. Er is een groep liefhebbers die het nieuwe Retro model van Kawasaki, de 250 TR omhelst. Dit zijn met name jongeren.
2003: De verkoop van de Z1000 startDe verkoop van de Z1000 begint 30 jaar na de legendarische Z1. Het is onmiskenbaar een Kawasaki ten voeten uit. De verkoop van de Ninja ZX-6R (636 cm) en de Ninja ZX-6RR (600 cm) worden ook opgestart. Door het toepassen van verschillende nieuwe features merkt men dat ze ontworpen zijn om de snelste circuitmotoren in hun klasse te zijn.
2004: KX250F, Kawasaki's eerste 4-takt crossmotorDe verkoop van de Z750 begint samen met die van de Vulcan VN2000. De nieuwe Vulcan heeft een cilinderinhoud van 2.053 cm waarmee de nieuwe kruiser van een ontzagwekkende krachtbron is voorzien en daarmeer de grootste productie V-Twin.
Ook startmen met de KX250F, Kawasaki's eerste 4-takt crossmotor. De nieuwe motorfiets is een model dat is ontwikkeld door een samenwerking tussen Kawasaki en Suzuki.
Een jaar eerder tijdens het cross debuut haalde de fabriekscrosser KX-250F SR in de All-Japan Motocross competitie na 11 overwinningen de 125cc titel binnen.
2005: Meer voor mooie bochtenDe Ninja ZX-6R (ook aangeduid als ZX-636 door het volume van 636 cm3) doet zijn intrede. Meer vermogen, minder weerstand en meer controle maakt de nieuwe 6R het meest krachtige middengewicht op het circuit en op bochtige wegen.
De verkoop van de Z750S, de laatste in de Z series, begint. Deze multi-disciplinaire motor heeft een aerodynamisch front en een lang comfortabel zadel.
2006: ZZR 1400 en ZX-10 R nodigen uit tot motorplezierDe ZZR 1400 wordt gelanceerd. Met het meest sterke motorblok van het moment,een geheel nieuw aluminium monoshock frame en een pracht ontwerp geeft het voor elke motor een uitnodiging om op pad te gaan.
De ZX-10 R doet ook van zich spreken in het supersport segment. Met een nieuwe aerodynamische styling en de prettige handling is het een echte bochtenvreter.
2006: En toen was ER-..De naked ER 6 N met 650 cm3 cilinderinhoud heeft een avantgardistische uitstraling en gebruiksvriendelijke rij-eigenschappen. Het bedient een breed publiek.
De ER 6 F heeft met de volle kuip en aanpassingen voor een sportiever motorbeleving alles in huis voor nieuwe Kawasaki rijders en de Kawa-veteranen.
2007: Opvallende motoren; KLE 650 Versys en de GTR 1400https://cdn.qonnex.nl/
Opvallende motoren van Kawasaki zijn de KLE 650 Versys en de GTR 1400.
De Kawasaki Versys 650, ook bekend als de KLE650, is een middengewicht motorfiets. Het leent ontwerpelementen van allerlei motorfiets typen.
De naam Versys is een samentrekking van de woorden Versitale (veelzijdig) en System (systeem). Het werd geïntroduceerd door Kawasaki aan de Europese en Canadese markten als een 2007 model en op de Amerikaanse markt in 2008. In 2010 werd een nieuwe styling toegepast op de koplamp en kuipdelen en diverse functionele aanpassingen waaronder vergrote spiegels en verbeterde motorsteunen.
De GTR 1400 is uitgerust met een sleutelloze start genaamd KIPASS (Kawasaki's Intelligent Proximity Activation Start System), wat betekent dat er geen sleutel nodig is zolang de rijder met de gecodeerde transponder in de buurt van de motor is. Vanaf de lancering van de GTR 1400 zijn er veel technologische hoogstandjes toegepast.
2010: Meer lichte motoren, de Ninja 250 RDoor het veranderde proces om je rijbewijs te halen en daarna een motor te mogen rijden worden er steeds meer lichte motoren geleverd. Zo ook de Ninja 250 R. Ninja-Styling gecombineerd met optimaal rijgemak. Of de rit nu door de stad of over landweggetjes gaat, de lichte, rijdervriendelijke Ninja 250 R biedt een spectaculaire rijervaring! Met zijn toegankelijke motorkarakter, compacte, lichte chassis en complete supersportstyling biedt dit model zeer sportieve prestaties aan rijders van elk vaardigheidsniveau. Dit lichte Ninja-model wordt aangedreven door een krachtige 249cm³-parallel-twinmotor en biedt allerlei rijdervriendelijke kenmerken.
2011: Een mooi motorblok bouwenDe vloeistofgekoelde DOHC-viercilinderlijnmotor met 16 kleppen van 1.043 cm3 in de Z 1000 SX ABS biedt een groter uitgangsvermogen (138 pk) en sterker koppel dan die van de vorige Z1000. Bij de selectie van de nieuwe cilinderinhoud had de Z1000 een naam hoog te houden.
De W 800: -Een mooi motorblok bouwen- was een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerpen van de nieuwe luchtgekoelde verticale twin. De klassiek vormgegeven motor heeft een laag gewicht en is in zijn eenvoud een lust voor het oog. Waar mogelijk is metaal gebruikt in plaats van kunststof. Het resultaat is een gevoel van ouderwetse kwaliteit dat alleen de solide uitstraling van metalen onderdelen kan geven.
2012: Versys 1000, een veelzijdige motorDe nieuwe, boven elkaar geplaatste, dubbele koplampen dragen bij aan het slankere uiterlijk van de Versys 1000, net als het gebruik van één verstelbare lamp. Het parallel-twin-motorblok van 649 cm3 heeft een gasrespons die vermogen combineert met een hoger toerental. De Kawasaki technici zijn geslaagd in het ontwikkelen van ongekend soepele en krachtige motoreigenschappen: de rijder heeft een uitstekende controle en kan vol accelereren bij lagere toerentallen.
2013: Ninja 300 Special Edition, WSBK stylingDe Ninja300 wordt van alle kanten bejubeld vanwege zijn rijeigenschappen, technologie en sportieve looks. De benjamin uit Kawasaki’s populaire Ninja reeks is “the one to beat” in zijn klasse. Voor 2014 introduceert Kawasaki een nieuwe “Special Edition” van de Ninja300.
Deze Special Edition is gebaseerd op de huidige watergekoelde hoog-toerige tweecilinder Ninja 300 en heeft onder andere een “slipperclutch” en ABS. De Ninja 300 Special Edition onderscheidt zich verder door zijn kleurstelling en design gebaseerd op de Ninja’s die het WK Superbike en de WK Supersport domineren. De Ninja 300 Special Edition heeft de “ellipsvormige” styling van de machines van WSBK sterren Tom Sykes en Loris Baz. De eerste Ninja 300 Special Editions worden eind 2013 in de showrooms verwacht.
Voor veel rijders – of het nu om opstappers of om her-opstappers gaat- is de Ninja 300 de uitverkoren machine geworden. Kawasaki is er dan ook van overtuigd dat het feit dat deze machine een sterke visuele gelijkenis vertoont met de Ninja ZX-10R uit het WK Superbike een grote toegevoegde waarde zal blijken te zijn.
2014: Kawasaki H2R geeft inkijk naar de H2Met zijn absolute toptechniek biedt de nieuwe ZX10R 30th anniversary meer rijders dan ooit de sensatie het uiterste uit een 1.000 cc-superbike te halen. De standaard K-TRC tractiecontrole en elektronische stuurdemper maken het gemakkelijker grenzen op te zoeken en te verleggen.
Het is geweldig rijden op de VN 1700 Voyager Custom. Deze versie van de Vulcan 1700, Kawasaki’s grote toercruiser, kenmerkt zich door een lage en langgerekte bouw met een design dat één vloeiend geheel van voor naar achter vormt.
Op de Intermot in Koln wordt de Kawasaki H2R onthult. Dit is een circuitmotor waarvan later de H2 op de EICMA in Milaan als wegmotor wordt voorgesteld aan het publiek.