1912: Oprichting Henderson MotorcyclesBill Henderson, de bedenker achter de Henderson lijn
motorfietsen, verliet het bedrijf dat hij stichtte in 1912 kort na 1917 nadat
Ignaz Schwinn, ontwerper en fabrikant van de Excelsior motorfiets, het bedrijf
overnam.
Fabriekspand toen:
Nu:
1917: Oprichting ACE MotorcyclesHenderson ging verder met het ontwerpen van een andere
machine met een vier cilinder motor met kettingaandrijving, gelijkend de
eerdere Henderson ontwerpen, onder de naam ACE.
1922: ACE Motorcycles onder nieuwe directieToen Bill Henderson om het leven kwam bij een testrit in
1922 werd Arthur O. Lemon de nieuwe kapitein op het schip en nam de uitgezette
koers die Henderson had achtergelaten over.
1922: Snelheidsrecord met ACE MotorcyclesDe ACE was een populaire motor voor competitierijders in hill climbs en
endurance races. In september van het jaar 1922 vestigde "Cannonball"
Baker een nieuw transcontinentaal snelheidsrecord door met een duur van 6
dagen, 22 uur en zes minuten een afstand van 5365 km (Los Angeles-New
York) af te leggen.
1924: ACE Motorcycles in financiële problemenIn 1924 kwam het bedrijf in financiële problemen. Gedurende een aantal
jaren werd er nog wel productie gedraaid maar dan door Michigan Motors
Corporation.
1927: Rechten van ACE Motorcycles ontwerpen naar Indian MotorcyclesDe rechten op de ACE ontwerpen werden door blijvende
financiële problemen in 1927 verkocht aan Indian Motorcycles. Vier cilinder
machines, gebaseerd op de reeds ontwikkelde modellen bleven in productie tot
1943.
1934: Opnieuw snelheidsrecord met ACE Motorcycles.In 1934 vestigde Red Wolverton een nieuw wereld
snelheidsrecord met een snelheid van 208 km/h op een speciaal geprepareerde ACE.
1936: Mysterie Machine; een onbekend prototype.Een pikant detail is een gevonden brief door een erfgenaam
van Joe Stephan, die werkzaam was bij ACE Motorcycles. Deze brief, daterend uit
1936, was afkomstig van Everitt deLong en gericht aan dhr. Eitel,
topfunctionaris bij ACE. De afgebeelde foto's zijn los bij de brief gevonden
waardoor aannemelijk is dat het om een nieuw prototype gaat. In de brief heeft
dhr. DeLong het erover dat hij in de finale stadium is en er reeds enkele
mensen mee heeft laten proefrijden. "De verwachtingen zijn hoopvol. Verdere experimenten aangaande dit prototype zijn ook in de afrondingsfase maar
door geldgebrek hebben deze nog even op zich laten wachten. Ik hou u en anderen
op de hoogte van de ontwikkelingen." Wanneer men naar de foto's kijkt ziet
men een scooterachtig model waar niets opmerkelijks vanaf straalt. Echter, in
die tijd waren de motorfietsen niet voorzien van een dergelijke beplating. Qua
vormgeving voor die tijd dus een ver vooruitstrevend model. En let even op de
liggende foto's. Onder het blok is duidelijk iets te zien ven een aantal
trommels. De overbrenging geschiedde door een dubbele snaar. Wat er van dit
ontwerp terecht is gekomen is voor iedereen onduidelijk.