William S. Harley en Arthur Davidson maken in Milwaukee, Wisconsin, hun eerste Harley-Davidson motorfiets met 400cc. In het eerste productiejaar worden 3 motoren gebouwd. Walter Davidson start ook bij het bedrijf.
De kleine schuur achter in de tuin van de familie Davidson wordt vervangen door een nieuw fabrieksgebouw op de plaats waar vandaag de Company Headquarters gevestigd zijn,West Juneau Avenue in Milwaukee. De eerste productcatalogus wordt uitgebracht en de naam Silent Grey Fellow wordt het eerst gebruikt voor de 1-cilinder met een klep aan de uitlaat waarmee meer vermogen kan worden verkregen. Met deze klep dicht is de motor erg stil voor die tijd. De motoren zijn of zwart of Renault-grijs, vandaar de naam.
De derde Davidson, William A. komt bij het bedrijf. foto van l naar r: William Davidson, Walter Davidson, Arthur Davidson en William Harley.
De eerste politiemotor van Harley-Davidson wordt geleverd aan de stad Detroit.
De eerste V-Twin (2-cilinder met hoek van 45°) wordt gebouwd - de 45° hoek is tot vandaag een handels merk van de Company. De eerste motoraccessoires worden aangeboden.
het Bar & Shield logo wordt geïntroduceerd. Bij hill climbing races zijn de eerste zeven plaatsen voor coureurs op Harley-Davidson motoren.
De fabriek wordt vergroot tot een gebouw met 6 verdiepingen - een aparte afdeling Parts and Accessoires wordt opgestart. De 1912 Harley - Davidson X8A motorfiets was een veel geavanceerder model dan de eerste motorfiets van Harley-Davidson, gebouwd in 1903.Dat was iets meer dan een fiets met een eencylinder drie pk motor in een buizenframe gemonteerd. In 1912, werd de vraag naar meer vermogen beantwoord met de X8A die werd aangedreven door een 30 cv 4.3 pk motorblok. Een handbediende oliepomp werd toegevoegd en een magneet ontsteking voor gemakkelijker starten.Ook nieuw dit jaar was de "Free Wheel Control ', een van de eerste koppeling systemen van de industrie. Hiermee werd het geleidelijk optrekken vanuit stilstand mogelijk. De kwestie omtrent het comfort is ook aan de orde. Harley-Davidson kwam met het nieuwe "Full Floating " zadel, waarbij een spiraalveer werd aangebracht in de verticale framebuis bij de zadelpen, terwijl de achterzijde van het zadel werd ondersteund door twee spoelveren.
Al was dit nauwelijks een vervanging voor een echte achterwielophanging, het was zo goed dat Harley rijders er nog 45 jaar genoeg mee namen.
De raceafdeling wordt in het leven geroepen.De eerste originele zijspannen van Harley-Davidson zijn te koop. Een koppeling en rempedalen wordt geïntroduceerd op de een- en tweecilinders.
de Enthousiast, het klanten magazine van Harley-Davidson, ziet het levenslicht.Twee belangrijke ontwikkelingen in de eerdere evolutie van de modellen hebben plaatsgevonden in 1916. Het meest duidelijk is de aanpassing naar een licht gebogen brandstoftank. In het motorblok werden de nokken veranderd van twee naar vier nokken waardoor het maken van aanpassingen aan de kleptiming veel eenvoudiger werd.
Een derde van de productie is voor het leger. Hiervoor moeten soldaten les krijgen in het vak van Mechanical Engineer en het daarvoor in het leven geroepen instituut is de voorloper van het Motor Mechanics Institute.
De eerste Amerikaanse soldaat rijdt op een Harley-Davidson Duitsland binnen. in het totaal worden er 20.000 motoren door het leger gebruikt, voornamelijk van Harley-Davidson.
De Sport Twin (model W) wordt op de markt gebracht, geen klassieke V-Twin, maar een boxermotor waarbij de cilinders in lengterichting liggen. In juli 1919 werd het model W het eerste motorvoertuig van welke aard ook dat de de berg San Antonio, in de buurt van Mount Baldy, Californië wist te beklimmen. Een aannemer reed met een model W 1.200 mijl door Death Valley voor landmetingen locaties voor hotels en spoorlijnen zonder problemen met de motor. De Model W vestigde snelheid records op parcours van New York City naar Chicago en van de grens van Canada-Verenigde Staten naar de grens van Mexico-Verenigde Staten. Een slechte verkoop op de thuismarkt leidde tot het einde van de productie na vier jaar.
Harley-Davidson is de grootste motorproducent ter wereld met 2000 dealers vertegenwoordigd in 67 landen. Gedurende deze periode sponsorde Harley-Davidson een uiterst succesvolle raceteam, die bekend staat als de "wrecking crew" voor de manier waarop het zijn tegenstanders gesloopt achterliet. Race modellen waren verstoken van dergelijke luxe als verende zadels en zelfs de remmen, en sommigen hadden zelfs speciale overheadklep motoren met twee of vier kleppen per cilinder.
De eerste BigTwins, een V-Twin met 1200cc, wordt op de markt gebracht. In de JD en FD modellen is een grote keuze aan accessoires verkrijgbaar zoals verlichte tellers, passagierszadel en een claxon. Het Model W is nooit goed in de Verenigde Staten verkocht en de verwachte toename in motortrijders die zouden gaan rijden op Sport Twins bleek niet uit te komen.
In 1921, twee jaar na de introductie van de model W, begon Indian met het aanbieden van hun Scout, die vergelijkbaar in grootte was, maar sneller en veel populairder. Het model W zou meer kosten dan een tweedehands Ford T model en ongeveer negen tiende van de kosten van de Harley-Davidson een liter V-Twin motor, waardoor het aantrekkelijk noch als basis het vervoer, noch als een sportieve auto. Hoewel het model W goed verkocht in Europa beëindigde Harley-Davidson in 1923 de productie om zich meer te richten op hun eencilinder modellen.
Er worden nu ook teardrop-vormige benzinetanks op alle modellen gemonteerd. Sinds 1918 worden er weer 1-cilinders gemaakt (tot 1935), de Flathead 21 (21 cubic inches inhoud). Het Model W is nooit goed in de Verenigde Staten verkocht en de verwachte toename in motortrijders die zouden gaan rijden op Sport Twins bleek niet uit te komen.In 1920, een jaar na de introductie van de model W, begon Indian met het aanbieden van hun Scout, die vergelijkbaar in grootte was, maar sneller en veel populairder. Het model W zou meer kosten dan een tweedehands Ford T model en ongeveer negen tiende van de kosten van de Harley-Davidson een liter V-Twin motor, waardoor het aantrekkelijk noch als basis het vervoer, noch als een sportieve auto. Hoewel het model W goed verkocht in Europa beëindigde Harley-Davidson in 1923 de productie om zich meer te richten op hun eencilinder modellen.
De eerste two-cams, met dubbele nokkenassen, komt op de markt in de 1928 JD modellen. De introductie van de 45 V-Twin flathead Model D vind plaats in 1929. Het zal het langst geproduceerde motorblok (tot 1972 op de Servi-car) worden.
Joe Patrelli wint alle 13 dirt track races met de Peashooter. Ondanksa de depressie is Harley-Davidson gericht op de V-twin motoren. Maar de economische malaise dwingt het bedrijf toch om een aantal van de eerdere eencilinder modellen te laten herleven en brengen ze zelfs nieuwe uit. Ook werd het leverprogramma vergroot met industriële motoren, motorfietsen voor speciale doeleinden en de drie-wielige Servi-Car.
Introductie van de Knucklehead motor met 1000cc cilinderinhoud. Later (1941) komt er nog een 1200cc versie van dit blok, maar in 1947 stopt de productie; de Knucklehead is een krachtig en snel, maar ook gevoelig blok.
Harley-Davidson kopieert een BMW-boxermotor omwille van de betere koeling in de woestijn, deze Harley-Davidson heeft net als de BMW liggende cilinders die doordat ze uitsteken beter worden gekoeld. Uiteindelijk zijn er 1011 XA's gemaakt, maar geen van deze motoren is uiteindelijk gebruikt door het leger.
De oorlog is voorbij en Harley-Davidson heeft uiteindelijk 90.000 motoren voor het leger gebouwd, WLA (A van Amerika) en WLC (met de C van Canada). Zelfs Rusland, toen nog bondgenoot van de US, heeft WLA's gekocht in de oorlog. Er zouden ook kleinere aantallen naar het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, en andere bondgenoten zijn verscheept.Veel WLA's werden vervoerd naar bondgenoten onder het Lend-Lease programma. De grootste ontvanger was de Sovjet-Unie, goed voor meer meer dan 30.000 WLAs. De productie van de WLA zou na de oorlog stoppen maar opnieuw worden gestart voor levering tijdens de Koreaanse oorlog in de jaren 1949-1952. De meest WLA's in het naoorlogse westen na de oorlog zou worden verkocht als overtollig en naar civiel gebruik worden omgebouwd. De vele verkrijgbare motorfietsen zijn erg goedkoop en zouden leiden tot de opkomst van de chopper en andere stijlen, evenals de daarmee gepaard gaande biker cultuur. Menig jonge soldaat zou naar huis komen in de hoop op een Harley-Davidson te rijden zoals hij ook deed in de oorlog. Dit leidde tot een grote naoorlogse populariteit van zowel de motor als het bedrijf in het algemeen. Echter, dit heeft er ook voor gezorgd dat er maar weinig originele WLA's te vinden zijn in de VS of zelfs West-Europa. Een aanzienlijk aantal WLA's werd achtergelaten in de Sovjet-Unie en ofwel opgeslagen of kwam in particuliere handen terecht. Met weinig toegang tot onderdelen, geen chopper cultuur en geen exportmogelijkheden naar het Westen zijn veel van die WLA's bewaard gebleven tijdens de Koude Oorlog. Rusland en andere voormalige Sovjet-landen zijn nu een belangrijke bron van WLA's en onderdelen.
De Panhead motor wordt gelanceerd, met aluminium cilinderkoppen en hydraulische kleplifters, 61 en 74 cubic inch. De Panhead was een Harley-Davidson motorblok met deze bijnaam vanwege de aparte vorm van cilinderkop klepdeksels. De motor is een tweecilinder V-twin waarbij de twee kleppen per cilinder door klepstangen worden bediend. De motor vervind de Knucklehead in 1948 en werd geproduceerd tot 1965 totdat het werd vervangen door de Shovelhead. De "Captain America" chopper gebruikt door Peter Fonda in de film Easy Rider (1969) had een dergelijk blok, net als de "Billy Bike" gereden door zijn filmgenoot Dennis Hopper.
De eerste hydraulische voorvork wordt geïntroduceerd op de Hydra Glide.
De lancering van het K-model, een kleiner en sportiever model om te beantwoorden aan de snelle motoren uit England. De K had als eerste Harley-Davidson motor en versnellingsbak in één geheel en is de voorloper van de Sportster en eerste Harley met bewegende achterbrug met vering. In 1952 werden het Model K Sport en Sport Solo motorfietsen geïntroduceerd. De modellen K, KK, KH en KHK van 1952-1956 hadden een flathead blok, terwijl de latere modellen XL Sportster gebruik maakten van overhead kleppen motor. De eerste Sportster in 1957 had veel van dezelfde kenmerken als die van de KH inclusief het frame, spatborden, grote gastank en voorwielophanging.
Indian stopt de fabricage en Harley-Davidson wordt de enige motorfabrikant in de USA.
Elvis Presley koopt een K-model en staat op de cover van the Enthusiast (klantenmagazine).
In dit jaar is de introductie van de Sportster, ondertussen het langst geproduceerde nog bestaande model van Harley-Davidson.
De introductie van de Duo Glide vindt plaats in 1958, die in navolging van de Hydra Glide nu ook achtervering heeft.
Harley-Davidson participeerde met een 50/50 aandeel met het Varees bedrijf Aermacchi. Door een grote belangstelling in the U.S.A. voor snelle en lichte sportmodellen werd het voor Amerika’s grootste fabrikant duidelijk snel te moeten reageren op dit gat in de modellenlijn om hun marktaandeel te behouden. De samenwerking met Aermacchi verliep succesvol waarbij steeds meer produkten de Atlantische oceaan over staken. Op het einde van 1960 vergrootte Harley-Davidson haar aandeel en werd hierdoor eigenaar van het Italiaanse merk. Op dat moment produceerde men al voor 75% voor de Amerikaanse markt. Hieronder ook een, nu wereldberoemde, motorscooter, de 'Topper'. Deze was uitgerust met een trekkoord startmechanisme die u wellicht kent van de grasmaaier.
de bootfabriek van Tomahawk wordt aangekocht, de fabriek waar tot op vandaag plastic koetswerkdelen worden vervaardigd.
De verhoogde productie door Harley-Davidson zorgde ervoor dat de productielijnen in Italië tussen de motorfietsen en de vliegtuigen gescheiden diende te worden. De vliegtuigfabriek in Varese werd stand-alone voor het vliegtuigsegment terwijl de oudere werkunits aan de rand van het meer werden gemoderniseerd en verbouwd om aan de grotere vraag naar motorfietsen te kunnen voldoen. Aan het einde van 1962 werd het Alfredo Bianchi duidelijk dat er niet meer vermogen geknepen kon worden uit de 250 cc en voert hij de boring en slag van het blok op naar een ovale
In het jaar 1966 vindt de introductie van de Shovelhead 1200cc plaats, een nieuw motorblok dat de Panhead uit 1948 vervangt. Door het herontwerpen van de cilinderkoppen kreeg de Big Twin een beetje meer vermogen. Het klepdeksel leek op een omgekeerde schep, vandaar de "Shovelhead" bijnaam. Aanvankelijk met een volume van 74 kubieke centimeter en later, in 1978, een 80-inch versie. Hoewel het nieuwe Evolution motorblok in 1984 werd gebruikt werden sommige Big Twin modellen in dat jaar nog voorzien van een Shovelhead.
Harley-Davidson wordt opgenomen in de AMF Holding (American Machine and Foundry Company). AMF sneed in het personeelsbestand. Deze tactiek resulteerde in een staking en een lagere kwaliteit van de motorfietsen. De motoren waren duur en inferieur in de prestaties, handling en de kwaliteit ten opzichte van de Japanse motoren. Door het teruglopen van de verkoop en kwaliteit ging het bedrijf bijna failliet. De "Harley-Davidson" naam werd bespot als "Hardly Driveable".
Introductie van de XR750, een racing Sportster
De eerste fabrieks-chopper rolt van de band, de FX1200 Super Glide met een slanke voorkant (van de Sportsters), gecombineerd met het frame en de motor van de FL's. Deze motor is verkrijgbaar in het wit of het zwart en de zwarte versie krijgt de bijnaam Midnight Train.
De Harley-Davidson assemblagefabriek van York wordt geopend.
De Harley-Davidson traditie op racegebied wordt gecontinueert door Jay "Springer" Springsteen met winst op de AMA Grand National Championship in 1976, 1977 en 1978.
Het jaar van de introductie van de FXS Low Rider, met een dragbarstuur en een lage zitpositie. Ook de introductie van de Café Racer, een Sportster met XR frame, geheel in het zwart uitgevoerd, met dubbele schijfrem vooraan. Deze werd slechts twee jaar gebouwd wegens te weinig verkoopsucces.
In 1978 verkoopt Harley-Davidson alle Italiaanse activiteiten (de oude Aermacchi fabriek) waardoor alle activiteiten onder deze naam verdwijnen. De koper is in 1978 Cagiva.
In 1980 worden de motorblokken in rubber gemonteerd op de FLT of Touring modellen. De kettingaandrijving wordt vervangen door een Kevlar-aandrijfriem en is daardoor schoner (geen smering nodig) en heeft minder onderhoud en stelling nodig.
https://cdn.qonnex.nl/
Op 26 februari kopen 13 Harley-Davidson leiders de zware motordivisie en de naam terug van AMF. De Dyna Wide Glide met brede voorvork en slanke vorkpoten een smal voorwiel maar met highway comfort is leverbaar. De eerste Wide Glide is zwart met vlammen op de tank.
De eerste uitingen worden zichtbaar van een hernieuwde drang naar verbetering zoals de nieuwe FXR en FXRS Super Glides, met een nieuw frame, rubber-mounted motorblok en 5 versnellingen.
Het geboortejaar van de Evolution motor, een 1340 cc VTwin. Deze motor is stiller, sterker en minder gevoelig voor olielekken dan de shovelhead. Ook is het de start van de reeks Softail-modellen, met het uiterlijk van een hardtail (zonder achtervering maar met vering in de achterbrug met schokdempers in het frame.
De Heritage Softail komt uit in het jaar dat ook Harley-Davidson Motor Company succesvol op de beurs wordt gelanceerd. De Sportster modellen krijgen een Evolution motorblok.
De retro ogende Springer Softail, een model met de klassieke springer voorvork, is het levendige bewijs van Harley-Davidson's eigenwijze kijk op design.
Met de introductie van de Softail Fat Boy lanceert Harley-Davidson een absoluut verkoopsucces en een geheel nieuw motordesign met z'n volle wielen en shotgun uitlaten.
De serie Dyna modellen vindt hier het startpunt met als eerste de FXDB Dyna Glide Sturgis, geheel in het zwart uitgevoerd met oranje kleuraccenten.
Het Buell avontuur gaat beginnen; de eerste Buell-aandelen worden aangekocht. Harley-Davidson levert Sportster motorblokken aan Erik Buell.
Harley-Davidson stapt terug in de AMA Super Bike Racing met de VR1000, een motor met een V-Twin blok van 1000cc maar in 60° en met vloeistofkoeling.
Dit jaar kenmerkt zich door de introductie van de Road King, een klassiek design touring en met de introductie van het eerste elektronische injectiesysteem op de Ultra Classic Electra Glide.
1996, Het distributiecentrum in Franklin, Wisconsin opent de (rol)deuren. De opening van het Product Development Center naast de fabriek op Capitol Drive en de opening van een nieuwe productiefabriek in Kansas City laten de groei van het merk Harley-Davidson zien.
Harley-Davidson koopt een meerderheid van de Buell aandelen en bezit 98%. Dit jaar start de productie van de Twin Cam 88 motor met betere koeling, meer vermogen en dubbele onderliggende nokkenassen. Opnieuw een nieuw model, de Dyna Super Glide Sport met zwart motorblok, dubbele schijfremmen voor en een nieuwe rauwe styling.
Introductie van het Twin Cam Balanced blok, de Twin Cam 88 met balansassen voor het Softailgamma, want H-D houdt vast aan het rigid-mounted principe waarbij het motorblok vast op het frame wordt geschroefd (dus zonder rubberblokken). De balansassen zorgen voor tegengewicht bij elk toerental en maken de Softail een erg comfortabele motor met klassieke looks.
De Softail Deuce ziet het levenslicht met een vol achterwiel en 160mm brede achterband, een stretched tank en nieuwe chromen stijlelementen. Harley-Davidson begint met het invoeren van benzine-injectie op Softail modellen.
Het jaar van de V-Rod. Een nieuw segment van street race customs wordt geboren. Deze motor is de eerste met aluminium carrosserie en de eerste seriemotor van het merk met een vloeistofgekoeld blok genaamd ‘Revolution’, afkomstig uit de R1000 die op de racecircuits van Amerika getest is en in straatversie 115 pk levert.
In juli start de Open Road Tour, een rondreizend festival met grootse tentoonstellingen en concerten die het begin zijn van de vieringen van de 100ste verjaardag van het merk.
100 YEARS OF GREAT MOTORCYCLES. Harley-Davidson viert de verjaardag met een lijn Anniversary modellen. Meer dan 250.000 mensen komen naar Milwaukee voor de laatste halte van de Open Road Tour en de Harley-Davidson 100th Anniversary Celebration Party. Er komt een serie motoren op de markt met het verjaardagslogo op de tank en zadel.
In het modeljaar 2004 krijgt de Sportster familie een rubber motorsteun, een nieuw frame en een bredere achterband. Sommige Sportster modellen krijgen een vernieuwde gastank. De Road King Custom wordt geïntroduceerd. Met zijn lage ophanging achter en breed stuur is de FLHRSI een klassieke Harley-Davidson motorfiets. Andrew Hines van het Screamin 'Eagle / Vance & Hines Harley-Davidson drag racing team pakt zijn eerste NHRA Pro Stock Motorcycle Powerade Championship op de leeftijd van 21, de jongste kampioen in de NHRA geschiedenis.
De XL 883L Sportster 883 Low brengt een verlaagde zitpositie naar de Sportster lijn. De FLSTNI Softail Deluxe voegt een slanke look toe aan de Softail lijn en heeft een kleurstelling die doet denken aan 1939 Harley-Davidson motoren. Ook de Softail Springer Classic laat de jaren ’40 looks herleven.
Harley-Davidson onthult plannen voor een geheel nieuwe museum in Milwaukee. In 2006 komt men met de FLHX Street Glide, een motorfiets ontworpen door Willie G. Davidson naar zijn persoonlijke faforiete motor in de touring lijn. De eerste van de 6-versnellingsbak worden beschikbaar gesteld op de 2006 modellen Dyna motorfietsen. Ook is er de toetreding tot de familie Dyna van de FXDB / I Street Bob. Harley-Davidson benoemt Beijing Feng Huo Lun (FHL) als de eerste erkende Harley-Davidson dealer op het vasteland van China.
Kenny Coolbeth wint zijn tweede opeenvolgende AMA Flat Track Twins kampioenschap. De XL 1200N Nightster vind de intrede in de scène met zwarte velgen en side-mount kentekenplaathouder.
In 2008 bracht Harley-Davidson de "Rocker" en de "Rocker C(Chroom)" uit naar aanleiding van haar 105-jarig bestaan. Deze behoren ook tot de Softail-familie. De twee opvallendste kenmerken aan deze motoren zijn: ze kunnen zowel als mono-zitter als ook als duo-zitter worden gebruikt door een kliksysteem dat zich onder het hoofdzadel bevindt, en ze hebben een brede achterbrug voor een 240mm-achterband. Kenny Coolbeth pakt zijn derde opeenvolgende Grand National Championship De Touring familie heeft nu een geheel nieuw frame en biedt een langere wielbasis, een lagere zitpositie en een betere wendbaarheid. Het nieuwe Harley-Davidson Museum opent in Milwaukee op 12 juli. Het Museum heeft vitrines met honderden klassieke en custom motoren, interactieve tentoonstellingen en nooit eerder vertoonde films en foto's. In overeenstemming met de traditie komen honderdduizenden motorrijders uit de hele wereld samen op Milwaukee om de 105e verjaardag van Harley-Davidson te vieren. Het entertainment bevat een optreden van onder andere de Foo Fighters en Bruce Springsteen. Datzelfde weekend viert de HOG haar 25 jarig bestaan met een eigen feest.
Harley-Davidson maakt bekend dat het stopt met de productie van Buell motorfietsen en besluit MV Agusta te verkopen. Harley-Davidson kondigt uitbreiding in India. Het modeljaar 2009 brengt opnieuw een in productie vervaardigde driewieler met de naam FLHTCUTG Tri Glide Ultra Classic. Ook nieuw is de op geschiedenis geïnspireerde Cross Bones, een af-fabriek bobber.
In 2010 bracht Harley-Davidson opnieuw een retro bike uit, de Forty-eight of 48, die behoort tot de Sportster-familie met een 1200cc-motor. De naam van deze motor verwijst naar het jaar waarin het het model van de tank, de zogenoemde Peanuttank voor het eerst het daglicht zag. De motor ziet eruit als een Bobber. Kenmerkend is het zeer kleine benzinetankje, vet voorwiel, forward controls en lage zit, waardoor dit model (net als alle Sportsters) aantrekkelijk is voor kleinere personen. Seth Enslow breekt het wereldrecord voor een lange afstand motor sprong op een Harley-Davidson XR1200 op
Harley-Davidson levert persoonlijk maatwerk met Harley-Davidson's H-D1. Hiermee kan een fabriek gebouwde custom motorfiets worden besteld op maat. Eddie Krawiec wint Harley-Davidson's vijfde drag racing titel voor het 2011 seizoen.
Toegevoegd aan het modeljaar 2012 zijn de nieuwe Softail Slim en Seventy-Two. Ook de Dyna Switchback wordt geïntroduceerd. Makkelijk om te bouwen van cruising naar touring door de koffers, scherm en sissy-bars te plaatsen. Alsof je twee bikes ineen hebt.
Project LiveWire wordt voorgesteld aan het publiek. Een electrische Harley-Davidson. Net als alle andere fabrikanten moet de toekomst in kaart worden gebracht. Een hindernis die ook Harley-Davidson moet nemen is het beperkte bereik van elektrische motorfietsen. De batterijen moeten worden opgeladen na ongeveer