Beschrijving | De wereld van de Supermoto heeft een revolutie veroorzaakt. Deze revolutie heet 'de Aprilia Dorsoduro 750'. Deze unieke, elite motor, het resultaat van een schat aan race-ervaring, heeft slechts één missie: het aanbod van puur rijplezier. De 92 HP en het exclusieve Tri-Map ride-by-wire-technologie betekent dat de lichte en krachtige Dorsoduro zelfs de meest ervaren rijders tevreden stellen die op zoek zijn naar een state-of-the-art motorfiets.
Aprilia heeft zeker zijn stempel gedrukt op de wereld van de supermotard race: vier wereldtitels sinds 2004 tonen duidelijk de superioriteit van het Aprilia off-road concept. Nu tilt Aprilia zijn succes verhaal nog een stap hoger met de Aprilia Dorsoduro 750, de machine die geheel nieuwe normen stelt voor de openbare weg. De Dorsoduro is de eerste 750 cc Aprilia's supermotard, met een hoog niveau van prestaties. In tegenstelling tot de duurdere rivalen, biedt de Dorsoduro u een ongeëvenaarde combinatie van prestaties en uitrusting voor de prijs. De Aprilia Dorsoduro is een ideale motorfiets voor gevorderden op zoek naar totaal performance. Maar dankzij de 750 cc motor, geavanceerd elektronisch motormanagementsysteem en instelbare triple, past hij zich ook perfect aan, aan de behoeften van de minder ervaren rijders, en vertegenwoordigt een intelligente toegang tot de wereld van plezierig motorrijden. De Dorsoduro is gemaakt voor puur genieten, en creëert een perfecte symbiose tussen mens en machine, vooral als solo gereden. De Aprilia Dorsoduro 750 is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Aprilia Racing (de afdeling van de Aprilia verantwoordelijk voor zevenendertig wereld titels in alle, en vijf in 2007 alleen al, waaronder vier in de Moto GP's 125 en 250 cc klassen en een in de Supermotard Wereld kampioenschap). Het resultaat is een fiets die het beste van supersport en supermoto race technologie combineert. De Aprilia Dorsoduro geeft je absoluut rijplezier.
De lichtgewicht, wendbare en krachtige Dorsoduro wordt aangedreven door een nieuwe generatie motor met de meest geavanceerde technische oplossingen. Dankzij het geavanceerde elektronische motormanagement, levert de compacte 90 Aprilia's ° V-twin uitstekende prestaties, buiten het bereik van zijn rivalen. Specifiek vermogen is 122,6 pk / liter en een maximum koppel is 82 Nm bij slechts 4.500 toeren per minuut.
Zoals je zou verwachten van Aprilia, is het chassis uniek in het supermotard-segment. Er zijn verbluffende resultaten bereikt op de super-specialist SXV, het Mixed trellis Aprilia's en het aluminium frame is nu een van de meest onderscheidende kenmerken van de Dorsoduro, waardoor de vorm van directionele controle, het reactievermogen en de precisie door de concurrentie niet is te bereiken.
Door het essentiële design, heeft de Aprilia Dorsoduro het hoogste niveau van componenten, technische uitrusting en afwerking. Vier zuiger radiale remklauwen, wave schijven, een hydraulische natte koppeling, verstelbare voor-en achtervering, Tri-Map ride-by-wire motormanagement en een Matrix instrument display met on-board computer zijn slechts enkele van de vele items die de Dorsoduro uniek maken.
Let’s De kenmerken van de Aprilia Dorsoduro 750 meer in detail:
• 90° V-twin motor met vier klep-hoofden, een dubbele bovenliggende nokkenas en vloeistofkoeling
• Tri-Map van de tweede generatie ride-by-wire-technologie
• Elektronische brandstofinjectie met de nieuwste generatie injectoren
• Gemengde versnelling en ketting aandrijving timing
• Drieweg katalysator met Lambda-sonde
• Modulaire stalen trellis en aluminium frame voor extreem licht gewicht en een hoge torsiestijfheid
• Aluminium legering swingarm met lateraal offset monoshock
• Volledig instelbare 43 mm upside down voorvork
• Radiale remklauwen in combinatie met de 320 mm wave-schijven
• Ook verkrijgbaar in een beperkte 25 kW-versie
DESIGN: CONCEIVED TO THRILL
De Aprilia Dorsoduro 750 is een concentratie van zuivere technologie versterkt door prachtige lijnen en een agressieve look die niet alleen komt door het vermogen en koppel, maar ook door de verbazingwekkende behendigheid. Alles aan deze nieuwe Aprilia is ontworpen om zo licht en effectief mogelijk te zijn. De Aprilia Dorsoduro 750 is een motorfiets gebouwd om de zintuigen van zijn berijder te stimuleren.
De minimale en agressieve carrosserie van de Aprilia Dorsoduro 750 zorgt voor een perfecte laatste hand aan de geavanceerde motor-technologie die de basis van het ontwerp vormen. De Aprilia Dorsoduro 750 is gebouwd rond de rijder om maximale spanning te leveren. Dat is de reden waarom deze radicale, gedurfde en sportieve machine alles wat niet effectief bijdraagt aan maximaal rijplezier verstoot. Carrosseriedelen van kunststof, zijn teruggebracht tot een minimum om deze reden. Net als bij top concurrentie machines, wordt iets dat niet de prestaties verbetert geëlimineerd. Het midden van de fiets, het gebied die het meest belangrijk is voor de rijder, verkeer op grond van concurrentiële rijomstandigheden, laat zien hoe compact dit ontwerp werkelijk is. De Aprilia Dorsoduro 750 is ongelooflijk slank en lenig en wordt één met zijn berijder. Slechts een paar meter op deze geweldige machine is genoeg om dit te voelen. Aprilia's design team heeft dit indrukwekkend resultaat bereikt door een lange, vlakke zitting, rechtstreeks afgeleid uit de wereld van het racen, zodat de rijder de meest effectieve positie te allen tijde te vinden.
De slanke, compacte staart herbergt een Verbonden uitlaat, een oplossing die niet alleen de motor een agressieve look geven, maar bereikt zo ook een perfecte symmetrie en ideale gewichtsverdeling. De hand beschermers zijn afgeleid van die van de SXV supermotard en, ondanks hun gestroomlijnde look, bieden effectieve bescherming tegen onbedoelde botsingen met de bedieningshendels.
APRILIA’S 90° V TWIN: STATE-OF-THE-ART TECHNOLOGY
Aprilia’s 750 cc 90° V-twin motor is verbeterd op een aantal manieren, door middel van uitgebreide bench tests en proeven op wegen en circuits over de hele wereld. Het motor ontwikkelingsteam van Noale is erin geslaagd het vormgeven van het karakter van deze unieke motor exact af te stellen voor de extreme wendbaarheid van de Dorsoduro's. Er zijn verbeteringen aangebracht in de verschillende gebieden van de 749,9 cc motor met een boring en slag van 92 x 56,4 mm. Als gevolg van de elektronische en mechanische inhoud van deze V-twin motor zet een nieuwe standaard, niet alleen voor motoren van dit formaat, maar voor veel grotere eenheden.
De V-twin motor van de Aprilia Dorsoduro de nieuwste, meest geavanceerde technologie van dit moment omvat:
• 90° V twin layout
• Vloeistofkoeling
• Tri-Map motormanagement en ride-by-wire gashendel
• Very over-square bore to stroke ratio
• Vier kleppen per cilinder
• Dubbele bovenliggende nokkenas kleptiming
• Elektronische brandstofinjectie met twee gasklephuizen
• Stick-spoelen geïntegreerd in de bougiedoppen
• Drieweg katalysator en Lambda-sonde
• Hydraulisch bediend natte koppeling
Het brandstof injectie systeem maakt gebruik van micro-spray injectoren voor een optimaal branden, garandeert een hoog vermogen en extreem lage emissies.
Aprilia was de eerste fabrikant van motorfietsen die geloofde in het potentieel van een ride-by-wire elektronisch gestuurde gasklep. Deze geavanceerde technologie, overgebracht naar de productie rechtstreeks uit de wereld van het racen, laat rijders de allerbeste prestaties uit hun motorfietsen halen
Het elektronische motormanagement op de motor van de Dorsoduro 750's leidt in technologie en prestaties. De Dorsoduro is voorzien van een tweede generatie elektronische gasklep met Tri-Map te selecteren met triple mapping.
De drie performance modes, Sport, Touring en Rain, kunnen worden geselecteerd op de overgang van een schakelaar op het stuur (met de gasklep gesloten om veiligheidsredenen). De Dorsoduro verandert het karakter radicaal, afhankelijk van de modus die u selecteert. Sport-modus geeft agressieve en direct macht; Touring-modus geeft een vloeiendere bewegingen, beter geschikt voor ontspannen lange afstanden rijden, en de regen-modus geeft een ultieme veiligheid op gladde oppervlakken.
De Tri-Map elektronische gasklep betekent ook een soepeler, en meer consistent vermogen dankzij de accurate gashendel op basis van parameters, waaronder het toerental, de gekozen versnelling, luchtstroom, gaspedaal en de temperatuur. De V-twin motor presteert uitstekend bij lage en middelhoge toerentallen en zelfs bij een gedeeltelijke gasklep openingen, situaties voor het soort van het rijden waarvoor de Dorsoduro 750 supermotard is ontworpen.
Wat u ook van plan bent, de motor is altijd klaar om de best mogelijke prestaties op het gebied van acceleratie en toerengebied te leveren.
De uitlaat is volledig vervaardigd uit roestvrij staal. De verzameling leidingen ontmoeten elkaar in een enkele demper onder de stoel vóór de splitsing in twee uitlaatpijpen. Het grote volume van het uitlaatsysteem helpt de motor en verhoogt de efficiency.
Een laatste generatie ecu beheert alle motor parameters, met een CAN (Controlled Area Network)-lijn die alle signalen voor een combi-instrument dat een zelfdiagnose-aansluiting bevat. Omdat de CAN-lijn maakt gebruik van slechts twee draden om alle benodigde gegevens over te dragen, is het elektrische systeem van de Dorsoduro heel eenvoudig en een belangrijke factor in de fiets indrukwekkend licht gewicht.
Dankzij de geavanceerde elektronische en mechanische technologie, de Aprilia V-twin motor ontwikkelt 92 pk bij 8.750 tpm en een maximum koppel van 82 Nm bij 4.500 toeren per minuut.
De Aprilia Dorsoduro 750 is ook verkrijgbaar, vanaf de introductie, in een beperkte 25 kW-versie. De 25 kW Dorsoduro 750 levert veruit superieur aan anderen een acceleratie naar de equivalente modellen van de concurrentie, in het voordeel van het rijden voldoening en plezier.
FRAME: PERFECT BALANCE
Aprilia motoren hebben altijd al bekendheid genoten om de uitstekende chassis ontwerpen. De Dorsoduro 750 is geen uitzondering, dankzij een chassis dat evenwichtig is en de meest effectieve van zijn soort. De nieuwe Dorsoduro is eenvoudig en intuïtief te rijden ondanks de hoge prestaties. Het is ontworpen om te worden gereden op de grens onder alle omstandigheden, om extreme power te voeren. Het geheim ligt in een ultra-responsief chassis, waardoor rijders van alle gestalten op deze motor kunnen rijden en nog steeds de beleving tot het uiterste te laten gaan.
Het frame bevat alle aspecten ontwikkeld door jarenlange race ervaring van Aprilia en maakt volledig gebruik van het nieuwste gemengde staal en aluminium ontwerp, afgeleid uit de wereld van de Supermotard World Championship race. De bovenste helft van het frame is van als een stalen hekwerk. Dit is bevestigd aan royale aluminium langsliggers door speciale hoge sterke bouten. De resulterende structuur is extreem stijf en licht, en biedt de best mogelijke manier om gebruik te maken van de uitbundige kracht van de Aprilia V90 motor terwijl er nog steeds de sterke indruk blijft van lichtheid en hoogwaardige technologie en Italiaanse stijl.
Permanente samenwerking tussen motor en frame ontwerpers heeft geleid tot de perfectie van high-tech, en performance-gerichte oplossingen en totale integratie tussen motor en frame. Het intelligente design is toegepast op de Aprilia's V-twin motoren hebben het korter dan ooit gemaakt, waardoor de ontwikkeling van een rationeel en efficiënt frame een uitstekend wendbaar en ongelooflijk ontvankelijk motor hebben gemaakt.
De laterale positie en de scherpe hoek van de achterste monoshock heeft bevrijd van de ruimte die nodig is om een optimale geometrie uitlaatgassen te garanderen zonder enige stijging van de totale lengte van de fiets, en zonder het onderwerpen van de monoshock aan thermische stress. De aluminium swingarm is robuust genoeg is om de asymmetrische spanningen opgewekt door de laterale positie van de achterwielophanging te weerstaan. De achterbrug is speciaal ontwikkeld om aan de behoeften van een supermotard, zoals de Dorsoduro 750 te voldoen, en combineert een uitstekende torsiestijfheid met de elasticiteit die nodig is voor precisie onder acceleratie en intuïtieve bediening onder wisselende omstandigheden.
SUSPENSION: EFFECTIVE ON ALL SURFACES
Een optimale vering setup is altijd al een van de sterke punten van het Aprilia ontwerp en het testteam. De 43 mm upside down voorvork beschikt over shell-cast bodem outers met radiale remklauwen bevestigingen, en biedt aanpassingen voor veervoorspanning en uitgaande demping. Deze verfijnde vork biedt een prachtige actie en een veerweg van 160 mm in lijn met de laatste trends in supermotard race. Beide jukken zijn gesmeed, en de top juk is ook geanodiseerd op hoog niveau.
De zijwaarts offset monoshock draait direct op de swingarm in een cantilever configuratie, en is ook verstelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping. Veerweg achter is 160 mm weer, conform de eisen van een top-level supermotard.
BRAKES: RACING TECHNOLOGY
De Aprilia Dorsoduro 750 is uitgerust met de beste rem technologie die momenteel beschikbaar is. De voorste remmen zijn uitgerust met 4-zuiger radiale remklauwen, state-of-the-art voor de Motard markt. De lichtgewicht, 320 mm wave schijven zorgen voor een remweg korter dan ooit. De agressieve stopkracht wordt benadrukt door het gemiddelde uiterlijk van het remsysteem, in overeenstemming met de totale styling van de Dorsoduro's.
De achterste remmen hebben een andere golf schijf, 240 mm in diameter, plus een enkele zuiger remklauw. Zowel de voor-en achterrem zijn uitgerust met metalen uit de luchtvaart, gevlochten remleidingen aan de sponzigheid geassocieerd met de conventionele rubberen slangen en een maximale remkracht precisie te leveren.
COMPONENTS
Supermotards zijn altijd machines zonder franje, en soms nogal Spartaans. Dit, echter, betekent niet dat die geen aandacht hebben voor detail. Ook hier staat Aprilia los van de concurrentie door het aannemen van een niveau van die de uitrusting waardig is van een echte marktleider:
- Matrix instrumentatie: Het gemengde analoog / digitaal instrumentenpaneel ontvangt data via een CAN-lijn en is voorzien van een geheugen dat een integraal onderdeel van de diagnostiek systeem vormt. De ultra-compacte apparaten beschikken over een modern design en zijn zeer licht in gewicht. Alle functies zijn toegankelijk en bestuurbaar vanuit het stuur. De LED-achtergrondverlichting is wit in de analoge omgeving en rood in de digitale omgeving, en kan worden ingesteld op drie niveaus van helderheid.
|