Nieuwsbrief:
Nieuwsbericht
13-05-2024
BMW Motorrad komt met de Automated Shift Assistant (ASA).


De voordelen van de Automatic Shift Assistant (ASA) op een rij:
• Berijder hoeft de koppeling niet meer te bedienen.
• Dynamisch en comfortabel schakelen voor meer rijplezier.
• Keuze tussen handmatig of automatisch schakelen.
• Past het schakelen in geautomatiseerde ‘D’-modus aan op de geselecteerde rijmodus.
• Motor kan niet meer afslaan als gevolg van verkeerd koppelen of te laat terugschakelen.



Volledig geautomatiseerde koppeling, met handmatig of automatisch schakelen voor nog meer rijplezier.

Met de nieuwe Automated Shift Assistant (ASA) presenteert BMW Motorrad een innovatieve technologie die het rijden nog eenvoudiger en comfortabeler maakt. 
Geheel volgens het motto ‘simplify your ride’ zorgt de geautomatiseerde bediening van de koppeling en schakelen voor een betere rijbeleving, zonder dat het emotionele aspect van de dynamiek van het zelf schakelen verloren gaat.
Rijswijk. De Automated Shift Assistant (geautomatiseerde schakelassistent) is een slim functioneel ontwerp waarbij twee elektromechanische actuatoren het koppelen en schakelen van de zesversnellingsbak automatiseren. Dat is het grote verschil met de BMW Motorrad Shift Assist schakelassistent (Schakelassistent Pro). De berijder hoeft bij de Automated Shift Assistant de koppelingshendel niet meer te bedienen bij het vanuit stilstand wegrijden of bij het tot stilstand komen. Starten, stoppen en manoeuvreren gaat dankzij de Automated Shift Assistant nog gemakkelijker.

De Automated Shift Assistant maakt het rijden ook leuker, dankzij snelle schakelacties die zijn afgestemd op de toerentallen en belasting, waardoor nauwkeurige schakelmomenten mogelijk zijn. De berijder hoeft minder handelingen te doen, wat zorgt voor nog meer rijplezier. Bovendien zorgt de Automated Shift Assistant voor een nog directere verbinding met de krachtige boxermotor. Het schakelen verloopt nauwkeuriger en dat verhoogt de rijbeleving.
In schakelmodus ‘M’ is het nog steeds mogelijk om met de voet te schakelen, zodat de berijder nog steeds zelf het schakelmoment kan bepalen. In ‘D’-modus komt de Automatic Shift Assistent optimaal tot zijn recht. De schakelmomenten worden automatisch bepaald door de motorelektronica. Zowel in ‘M’- als ‘D’-modus profiteert de berijder van perfecte 
versnellingswissels met een nagenoeg ononderbroken aandrijving. Het resultaat is een efficiënte acceleratie en een toegenomen rijstabiliteit.

Bij het opschakelen wordt bijvoorbeeld de schok van een traditionele handmatig geschakelde transmissie vrijwel weggenomen. Dat voorkomt ook helmcontact tussen berijder en passagier. Ook het terugschakelen gaat zo soepel mogelijk, met minimale verstoring van de rijbalans. Verschillende rijmodi zorgen voor specifieke eigenschappen van de automatische schakelfunctie en voor een schakelgedrag dat perfect is afgestemd op verschillende omstandigheden. In combinatie met Active Cruise Control en Front Collision Warning brengen deze functies de toekomst van het motorrijden alvast naar het heden. 





Geautomatiseerd koppelen en schakelen: een nieuwe rijbeleving.
Onder uitdagende omstandigheden of wanneer je rijdt met bagage of een passagier kan het bedienen van de koppeling en de gashendel veel concentratie vragen. Met de Automated Shift Assistant behoudt de berijder de controle en ervaart hij of zij tegelijk meer vrijheid. Het rijden wordt meer ontspannen en leuker.
De krachtige boxermotor en geautomatiseerde koppeling maken het bijvoorbeeld mogelijk om ook op een helling vrijwel moeiteloos weg te rijden. De geautomatiseerde koppeling biedt dus ook voordelen offroad of op andere uitdagende ondergronden.
Rijplezier krijgt een geheel nieuwe betekenis wanneer de geautomatiseerde ‘D’-modus wordt ingeschakeld. Geoptimaliseerde schakelacties zorgen voor een nieuwe rijsensatie, met een nog intensere beleving. Op basis van de individuele gas- en reminput van de berijder wordt automatisch de juiste versnelling geselecteerd, met als resultaat een harmonieus en zeer soepel rijgedrag.

Elektromechanische koppelings- en schakelactuatoren in combinatie met geavanceerde elektronica.
De Automated Shift Assistant is een logische en technische evolutie van de BMW Motorrad Shift Assistant Pro (Schakelassistent Pro). Twee elektronisch aangestuurde elektromechanische actuatoren bedienen de koppeling en het schakelen, wat eenvoudig wegrijden en automatisch schakelen mogelijk maakt.

Wanneer de berijder zelf wil schakelen, kan dat gewoon met het schakelpedaal. Een sensor geeft dat schakelverzoek door aan de elektronische controle unit. Aanvullende sensoren bepalen het toerental van de ingaande as van de transmissie en de positie van de koppeling. De TCU (Transmission Control Unit), die in nauwe verbinding staat met de motorelektronica, verwerkt deze waarden en past de bediening van de koppeling en het schakelmoment hierop aan.
De koppeling wordt bediend door een elektromechanische actuator in combinatie met een hydraulisch systeem. De actuator reguleert de vereiste hoeveelheid slip bij wegrijden, bedient de koppeling tijdens het schakelen en ontkoppelt bij het stoppen.
In handgeschakelde ‘M’-modus kan de berijder zoals gebruikelijk het schakelpedaal in de gewenste richting bewegen. Als het toerental in de gewenste versnelling binnen het maximale of minimale toerenbereik vallen, wordt direct geschakeld. Als het motortoerental te laag is voor een bepaalde versnelling, dan wordt ook in de ‘M’-modus automatisch teruggeschakeld. Dit voorkomt dat de motor afslaat. In schakelmodus ‘D’ wordt volledig automatisch geschakeld op basis van de geselecteerde rijmodus, het motortoerental, de positie van de gashendel en de hellingshoek van de motorfiets. Het schakelen gebeurt zo op basis van de rijsituatie. Het schakelen gebeurt zo op basis van de rijsituatie.

Uw droom BMW nog niet gevonden? De beste koop vind u op Motoroccasion.nl

#ASA #Motorrad #Motor #Motoren



Bron: Motoroccasion.nl

Een stukje historie: APRILIA in 2015 - Met de RSV4 presenteert Aprilia de meest compromisloze supersport motorfiets ooit, afgeleid van raceversie. Ten opzichte van zijn voorganger is het vermogen van de RSV4 met 16 pk toegenomen tot meer dan 200 pk, en is het koppel bij alle toerentallen verder gestegen terwijl het V4-blok tegelijkertijd lichter werd. Daarnaast is het Aprilia Performance Ride Control (APRC) systeem verder doorontwikkeld en is de RSV4 nu ook te voorzien van een V4-MP telemetriekit. De smartphone kan via Bluetooth worden gekoppeld aan de elektronica van de RSV4. s Werelds beste naked supersporter is nog beter geworden met de introductie van de Tuono V4 1100. De Tuono V4 1100 heeft een nieuwe, naar 1.077cc vergrote krachtbron met 175 pk en een maximumkoppel van 120 Newtonmeter. Andere highlights van de Tuono V4 1100 zijn een vernieuwd chassis voor een nog betere handling, een verder verfijnd APRC-systeem, de beschikbaarheid van het V4-MP telemetrie-systeem en nieuwe kleurstellingen. Aprilia introduceert in Utrecht een nieuwe versie van de Caponord 1200 die afwijkt van de gebaande paden en multifunctioneel is, en geschikt voor iedere trip. Hij is veelzijdiger, comfortabeler en prima uitgerust. De tweecilindermotor levert topprestaties en net als alle Aprilia s beschikt hij over een prima chassis en technologische voorzieningen als ADD, de semi-actieve wielophanging, dat zich automatisch aan de omstandigheden en het wegdek aanpast. Wanneer het rijden op moeilijk begaanbare paden een avontuur wordt biedt Aprilia de Caponord 1200 Rally, die overigens ook prima gebruikt kan worden voor woon-werkverkeer.
© 2000 - 2024 Motoroccasion