Nieuwsbrief:
Legenda motoroccasion
Op Motoroccasion.nl maken wij het vinden makkelijk door de motor te voorzien van een icoon die past bij een rijbewijs type.

De motoren zijn als volgt gelabeld:

geschikt voor het A rijbewijs.
geschikt voor het A1 rijbewijs.
geschikt voor het A2 rijbewijs.
na aanpassing geschikt voor het A2 rijbewijs.
motoren waarop je mag rijden met je B rijbewijs mits je deze hebt gehaald voor 19 januari 2013.
Voor welk rijbewijs kom je in aanmerking
Het lijkt ingewikkeld maar het valt echt reuze mee.
In principe kun je vanaf 24 jaar alle motoren rijden die je maar wilt. Ook op je 22e kun je elke motor van je keuze rijden maar dan moet je doorstromer zijn. Dat betekent dat je minimaal twee jaar een rijbewijs van een rijbewijsklasse lager moet hebben. Het gaat als doorstromer telkens om een combi praktijkexamen. Theorie hoef je niet opnieuw te doen. Dus als je direct begint met lessen op je 17e hoef je erna nog maar twee keer een examen te doen. Dat is prima te doen.


Wat is een beginner?
Een beginner moet 1 theorie- en 2 praktijkexamens doen. Het theoriecertificaat A is 18 maanden geldig. De praktijkexamens bestaan in dat geval uit rst een examen voertuigbeheersing (AVB) (dit deelcertificaat is 1 jaar geldig) en daarna examen verkeersdeelneming (AVD).


Wat is een doorstromer?
Je bent pas doorstromer als je al 2 jaar of langer een rijbewijs in een lichtere categorie hebt. Je mag met A1 of A2 (ook met minder dan 2 jaar ervaring) wel eerder beginnen met lessen op zwaardere motoren, maar je kan pas het doorstromer examen (dus het combi-praktijkexamen) doen als je 2 jaar of langer je rijbewijs hebt voor die lichtere categorie. Je hoeft niet meer opnieuw theorie-examen te doen.


Voorbeeld 1:
Je bent 19 jaar en hebt net je A1 gehaald. Je mag dan direct gaan lessen op een A2-motor. 

Voor het examen kan je dan kiezen:
  • Je wacht tot je ten minste 2 jaar je A1 rijbewijs hebt (dus tot je 21ste) en gaat dan op voor het combi-praktijkexamen.
  • Je wilt daar niet op wachten. Dan kan je vanaf je 20ste gewoon als beginner examen doen. Dat betekent dat je twee praktijkexamens (AVB en AVD) moet doen. Je theorie hoef je niet over te doen.

Voorbeeld 2
Je bent 23 jaar en hebt net je A2 gehaald. Je mag dan direct gaan lessen op een A-motor. 

Voor het examen kan je dan kiezen:
  • Je wacht tot je 2 jaar je A2 rijbewijs hebt (dus tot je 25ste) en gaat dan op voor het combi-praktijkexamen.
  • Je wilt daar niet op wachten. Dan kan je vanaf je 24ste gewoon als beginner examen doen. Dat betekent dat je twee praktijkexamens (AVB en AVD) moet doen. Je theorie hoef je niet over te doen.

Rijbewijs automaat motor of motorscooter
Wil je graag een -motorrijbewijs automaat- dan behoort dit ook tot de mogelijkheden. De exameneisen en voertuigeisen zijn dezelfde als voor een schakel motor. De praktijkexamens worden in overeenstemming met de eigenschappen van de automaat motor afgenomen. Je mag dan na het behalen van het motorrijbewijs alleen automatisch schakelende motoren rijden. Een aantekening in het rijbewijs maakt duidelijk dat het rijbewijs beperkt is tot automaat motoren.

Het rijbewijs geeft een ruime keus aan motoren.
De motor die bij jouw rijbewijs past kan een aantal eigenschappen hebben die door de wet zijn vastgelegd. Motoroccasion heeft deze op een rij gezet waardoor het gemakkelijker wordt om te zoeken tussen de duizenden motoren. Hieronder vind je de uitleg welk soort motoren bij de rijbewijzen past.

A1 rijbewijs: maximaal 11 kW
Motoren: met een maximaal vermogen van 11 kw/15 pk, een cilinderinhoud van maximaal 125 cc en minder dan 0,1 kW per kg. (11/0,1 = 110 kg)
Gemotoriseerde driewieler: met een vermogen van max. 15 kW.

A2 en A2*: maximaal 35 kW
Motoren: met een standaard maximaal vermogen van 35 kW en minder dan 0,2 kW per kg. (35/0,2 = 175 kg)
Motoren: met een door een technische aanpassing (*) geregeld maximaalvermogen van 35 kW en minder dan 0,2 kW per kg. (35/0,2 = minimaal 175 kg).
Gemotoriseerde driewieler: met een vermogen van maximaal 15 kW.

(*) Een motor die wordt teruggebracht naar 35 kW mag wettelijk maar maximaal standaard het dubbele vermogen hebben, dwz. 70 kW. Tevens dient de motor te worden aangeboden aan de RDW voor een IKS keuring om de verplichte vermelding -35 kW- op het kentekenbewijs te krijgen f de aanpassing wordt via een merkdealer en de importeur geregeld, wat vaak goedkoper is.

Motoren zonder een opgelegde technische beperking
Motoren: alle motoren, dus met of zonder opgelegde beperkingen.

B Rijbewijs: gemotoriseerde driewieler of trike
Gemotoriseerde driewieler of trike: met een vermogen van meer dan 15 kW waarbij het rijbewijs B gehaald is voor 19 januari 2013.

Direct uit voorraad leverbaar bij www.langenbergmotors.nl



Voor elk rijbewijscategorie telkens een andere motor kopen is het leukst om te doen.
Vanuit kostenoogpunt, gemak of comfort kun je ervoor kiezen om een A2 motorfiets terug te laten brengen naar 35 kW. Je kunt dit later ongedaan laten maken en dezelfde motor voor de A categorie gebruiken.

Welke motoren zijn geschikt?
Dit kan alleen met motoren met af-fabriek een vermogen van maximaal 70 kW n een gewicht van maximaal 175 kg (minder dan 0,2 kW per kg - 35/175 = 0,2). Daarbij is het ook van belang om te weten of er voor de motor wel een aanpassing technisch mogelijk is. Let daar op bij het op zoek gaan naar de motor van je wensen en vraag ernaar bij de merkdealer.

Zelf of via een erkende dealer.
Wanneer je een motor terug gebracht wilt hebben naar 35 kW dan heb je twee mogelijkheden. Je kunt na de aanpassing de motor voor een IKS keuring aanbieden bij de RDW om de verplichte vermelding -35 kW- op het kentekenbewijs te krijgen. Een andere mogelijkheid is om een erkende dealer de aanpassing te laten uitvoeren die vervolgens via de importeur er voor zorgt dat je een ander kentekenbewijs krijgt.

Alleen een certificaat zal de verzekering vaak niet genoeg vinden en heeft ook geen juridische dekking. De RDW geeft als richtprijs voor de keuring een bedrag van 650,-. Daar komen dan de kosten van aanschaf van de kit en het installeren bij. De RDW rekent geen kosten voor het aanpassen van het kenteken. Een bezoek aan je dealer zal vaak een betere en goedkopere oplossing zijn.

Zoeken naar een merkdealer in de buurt? Vind deze hier:





Meer informatie en bronnen






Zelf een kit kopen


Wist u dat: In de motortaal "Indoortrial" betekent: Trial-wedstrijd die indoor,dat wil zeggen in een hal of in een overdekt stadion wordt gehouden. Het parcours met hindernissen is in dit geval aangelegd, net als bij een jumping in de paardensport.
© 2000 - 2017 Motoroccasion