|
Motor | vloeistofgekoelde 4-cilinder 4-takt lijnmotor |
Boring x slag | 80|49.7 |
Cilinder inhoud | 999 |
Comp. verhouding | 12.0 : 1 |
Kleppen | 4 kleppen per cilinder |
Brandstof toevoer | elektronische inspuiting |
Ontsteking | |
Vermogen | 160|118|11000 |
Max. koppel | 112|9.250 |
Koppeling | meervoudige natte plaatkoppeling, anti-hop, mechanisch bediend |
Versnellingsbak | 6 versnellingen met rechte vertanding |
Verhouding | |
Overbrenging | ketting |
Starter | electrisch |
Tankinhoud | 17.5 |
Topsnelheid | >200 |
ABS | ja |
Frame | aluminium brugframe, meedragende motor |
Vering voor | upside-down telescoopvork, diameter 46 mm, in- en uitgaande demping traploos instelbaar. Veeruitslag 120 mm. |
Vering achter | dubbelzijdige swingarm van gegoten aluminium, continue instelbare in- en uitgaande demping (hoge en lage snelheden). Veeruitslag 120 mm. |
Remmen voor | zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste radiale 4-zuiger remklauwen |
Remmen achter | vaste enkele remschijf, diameter 220 mm, dikte 5 mm, zwevende 1-zuiger remklauw |
Voorband | 120/70 ZR 17 |
Achterband | 190/55 ZR 17 |
Wielbasis | |
Lengte | 2.057 |
Breedte | 845 |
Hoogte | 1.228 |
Zithoogte | 814 |
Drooggewicht | 207 (rijklaar) |
Leverbare kleuren | Lightwhite Uni, Racingred Uni, Blackstorm Metallic |
Beschrijving | VEROVER DE WEG. De BMW S 1000 R.
Een roadster, compromisloos teruggebracht tot de essentie: de BMW S 1000 R.
Lineaire krachtsontwikkeling: de motor.
De high performance viercilinder lijnmotor stamt direct van de RR af en is verder geoptimaliseerd voor weggebruik. Het resultaat is een extreem vlak koppelverloop voor een constante aandrijving in elk toerengebied. De krachtbron van de S 1000 R levert 160 pk (118kW) bij 11.000 toeren en zorgt bij elke keer gasgeven voor een glimlach.
In de aanval: het design.
Ook van buiten zijn de genen van de S 1000 R in een oogopslag zichtbaar: agressief tail-up/nose down design, markante split face en de karakteristieke kieuwen.
Veranderlijk: de rijmodi.
Standaard is de S 1000 R met een druk op de knop getamd of helemaal vrij te laten. De rijmodus Rain zorgt voor soepele reacties op gasgeven en voor nat wegdek aangepast ABS en ASC. Road daarentegen optimaliseert de gasrepons en stemt ABS en ASC af op droog asfalt. Voor wie het grensgebied in wil, zijn er de rijmodi Dynamic en Dynamic Pro als optie: de settings gaan naar de limiet.
Volledige controle: Race ABS en ASC.
Het vermogen altijd onder controle. Daarom is de S 1000 R standaard uitgerust met Race ABS en ASC (Automatic Stability Control). Beide systemen zorgen ook in het grensgebied voor de beste vertragings- en acceleratiewaarden. En ze zijn allebei onder het rijden ook uit te schakelen - voor wie het nog beter kan.
Geen compromissen: de individualiseringsmogelijkheden.
Voor de BMW S 1000 R zijn twee optiepakketten beschikbaar, waarin verschillende opties zinvol zijn gebundeld: het pakket Sport bestaat uit de rijmodi Pro (Rain, Road + Dynamic en Dynamic Pro), de schakelassistent en cruise control.
Het Dynamic pakket bevat het elektronisch geregelde rijwielgedeelte DDC, handvatverwarming, LED-knipperlichten en een motorspoiler in de kleur van de motorfiets. Verder is er voor sportieve rijders een omvangrijk programma HP Parts speciaal voor de S 1000 R. |